دارمو Darmo

الرئيسية » “تامر حسني”: “الذكاء الاصطناعي عمل اللي الفنانين مش بيعملوه مع بعض”

“تامر حسني”: “الذكاء الاصطناعي عمل اللي الفنانين مش بيعملوه مع بعض”

عن طريق : Hani Hashem

دارمو – القاهرة: علّق الفنان “تامر حسني”، على استخدام صوته بتقنية الذكاء الاصطناعي، لغناء أغاني ليست من أغانيه، ونشر “حسني” عبر حسابه الرسمي على “إنستغرام”، مقطع فيديو تم استخدام صوته فيه عن طريق الذكاء الاصطناعي لغناء أغنية “مش قادر” للفنان “سامو زين”.

وكتب “حسني”: “الجانب الجميل في الذكاء الاصطناعي أنه عمل اللي الفنانين مش بيعملوه مع بعض، وقرب جماهير فنانين لبعض لما بيسمعوا أغاني مطربينهم بأصوات مطربين تانيين، ربنا يقربنا من بعض كده”.

وتابع: “بس أتمنى من بعض الملحنين محدش يستخدم صوت فنان في لحن مانزلش وينزله هو، عشان ممكن الفنان لو سمعه قبل ما ينزل يحبه ويغنيه، أولًا مش حركة احترافية، والفنان أكيد هياخد موقف كبير من الملحن اللي عمل كده ومش هيتعامل معاه تاني لعدم أمانته”.

وأضاف” حسني”: “وغير كده بيبقى لحن اتحرق ولا يمكن يتغنى بما إن المطرب نفسه مانزلوش عنده، فالناس بتعرف أنه مش صوته ومش هو اللي عامله، فابيفقد مصداقيته”.

من جانبه أعرب الفنان “سامو زين” عن إعجابه بمقطع الفيديو الذي انتشر عبر السوشال ميديا والذي يظهر فيه الفنان “تامر حسني” يغني أغنية “مش قادر” وذلك باستخدام الذكاء الاصطناعي.

ونشر “زين” عبر صفحته الشخصية على فيسبوك معلقاً: “إنتشار أغنيه مش قادر بصوت أحبه جدا علي السوشال ميديا وتم ارسال هذا المقطع لي بصوت الهرم الرابع تامر حسني يا تيمو أنا حبيت الاغنيه أكثر وأكثر، من أكثر الفنانين الأسطوريين لمعني الإحساس حتي لو هذه الاغنية عن طريق الذكاء الإصطناعي اشكر من فعلها كل الحب، فحبي وإحترامي لهذا الفنان الفريد الاسطوره لا ينتهي أبدًا”.

          

ربما يعجبك أيضا

اترك تعليقا

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00